Virma Ramsay - satavuotismuisto

Tarinat henkilöistä ja peleistä

Virma Ramsay - satavuotismuisto

ViestiKirjoittaja Fossiili » 09 Syys 2010, 21:19

FM Virma Ramsay (1910-1966) oli sodan jälkeen Suomen naisten parhaita pelaajia ja mm. voitti 1948 SM-kultaa Lorenzo Runebergin joukkeessa. 1950-luvulla hän muutti Italiaan ja menestyi sielläkin bridgekilpailuissa, mutta saavutti mainetta myös bridgeartikkeleillaan, joita julkaistiin mm. Jannerstenin Bridgetidningenissä ja italialaisilla palstoilla. Suomessa hän ehti toimittaa Viikkosanomat-aikakauslehdessä bridgepalstaa 1940-luvun loppupuolella. Monilahjakkaan Virma-rouvan muistoksi muuan jako hänen omana kertomuksenaan:
"Helsingissä pelattiin maaliskuussa (1948) hyvin ankarat karsintakilpailut Suomen parhaiden pelaajien kesken pääsystä Kööpenhaminan EM-kisoihin. Kilpailussa esiintyi merkillisin jako, jonka elämässäni olen nähnyt. Koska kaikki kortit sekoitettiin ja jaettiin pöydissä, ei kukaan ollut päässyt "parantamaan" tätä jakoa. Olin jakaja (South) ja sain seuraavat kortit:
S: 876532
H: -
D: AKQ10863
C: -
Avasin 1 S, sillä ajattelin, ettei näin huonoa väriä voi korkealla tarjota, koska olin varma vastustajien estotarjouksesta. West 4 C, North 4 H ja East 5 H (kyselytarjous). Nyt tarjosin hyvällä omallatunnolla 6 D. Kahden passin jälkeen East 7 C, ja minä 7 D - jos vastustajien 7 C on kotona, tämä vielä kannattaa. West kahdensi ja pelasi aloituskortiksi HK. Partnerini levitti kätensä enkä voinut muuta kuin ihmetellä - hänellä oli loput kuusi valttia eikä yhtään pataa: kotipeli!!
- Virma Ramsaysta vielä hieman lisää "Hienoston Salongeista Takametsiin" s. 23 s.
Fossiili

Nimi: Kari Koistinen
Kerho: ÅboBK

Paluu Muistelmat