Lorenzo Runebergin Lontoon vuosilta

Tarinat henkilöistä ja peleistä

Lorenzo Runebergin Lontoon vuosilta

ViestiKirjoittaja Fossiili » 30 Syys 2010, 00:30

SBL:n historiaa varten haastattelin 1996-1997 käytännöllisesti katsoen jokaista tuolloin vielä elossa olevaa Suomen bridgen alkuaikojen pelaajaa tai hallintomiestä. Materiaalia kertyi paljon. Tilanpuutteen vuoksi en kyennyt historiateoksessa hyödyntämään tuosta rikkaasta aineistosta kuin osan. Ehkä SBL:n forum on sopiva paikka käytettäväksi tuon aineiston julkaisemiseen edes osittain, aineiston, jossa heijastuvat bridgen vuosikymmenet Suomessa. Muistakaamme, että bridge on kuin elämä itse, kiihkeine tunteineen, iloineen ja suruineen. Samalla toki bridge on sekä tiede että taide - valitettavasti toistaiseksi aliarvostetumpi kuin muut tieteet ja taiteet.....
Suomen bridgen isä tietysti oli Roman Skoroupo, mutta hänen arvokkaana aseenkantajanaan ja myöhempinä vuosina maamme bridgen keulakuvana oli professori Lorenzo Runeberg. Annetaanpa Loron muistella peliaikojaan Lontoossa:
"Matkustin Lontooseen 1947. Siellä oli monia maineikkaita klubeja, joissa pelattiin yksinomaan robberbridgeä. Kun panokset olivat kohtalaisen korkeat, niin opetus oli todella tehokasta. Tuohon aikaan Suomen Pankki ei antanut mukaan lainkaan valuuttaa, joten minulla ei ollut varaa hävitä - oli pakko voittaa! Olin nuori ja luotin kykyihini ja pärjäsinkin aika hyvin. Sain lempinimen "Rune the Ruthless". Ehkä minulla oli hyvät kortitkin, mutta pelaaminen on ainoa asia, mihin olen saanut luontaisia lahjoja. Se ei koskaan tuntunut vaikealta oppia. Nyt vanhoilla päivilläni olen yrittänyt taas soittaa pianoa, mutta siinä joudun etenemään askel askeleelta. Bridgessä taas kaikki tuli kuin luonnostaan.
Myöhemmin 1950-luvulla kävin usein Lontoossa. Kun liikeasiat veivät yhden viikon, niin sen jälkeen vielä pari-kolme viikkoa pelasin klubeissa bridgeä. Klubeissa pelattiin iltapäivisin ja sitten tauon jälkeen illalla ja yöllä jopa klo 2 saakka. Jos tämän määräajan ylitti, piti klubille maksaa sakko, 2 puntaa tunnilta. Hyvin yleistä oli, että sakko maksettiin ja pelaamista jatkettiin. Eipä tuo sakko paljolta tuntunut, kun jo pelissäkin oli punnan panokset. Klo 4-5 aamulla klubi sitten tarjosi aamiaisen, pekonia, munia ja teetä.
Klubeissa tapasin valtavan määrän eri pelaajia. Tutustuin ja pelasin robberia mm. Terence Reesen, Boris Schapiron ja Rixi Markusin kanssa. Kun pelasin aivan ensimmäisiä kertoja Rixin kanssa, en vielä oikein tiennyt, kuka hän oli. Jouduimme mahdottomaan slammiin. Markus oli aivan erikoisen hyvä korttien käsittelijä, mutta aika huono tarjoamaan. Hän alkoi sättiä minua muka tarjousvirheestä, vaikka mielestäni oli täysin selvää, että virhe oli hänen. Kun olin aikani kuunnellut moiteryöppyä, keskeytin hänet ja ärähdin, että teillä ei ole aavistustakaan tarjoamisesta bridgessä. Rixi Markus hämmästyi aivan tavattomasti: tuntematon suomalainen nulikka kehtasi sanoa hänelle suorat sanat. Hän sentään vaikeni, mutta meni kyllä kauan aikaa, ennenkuin meistä tuli hyviä ystäviä. Pelasin hänen kanssaan myöhemmin joitakin kilpailuja hyvällä menestyksellä, mm. Cannesissa.
Kaiken kaikkiaan suosittelen kyllä lämpimästi jokaiselle, joka vain haluaa oppia pelaamaan, pelaamista englantilaisissa klubeissa. Siellä saa robberpöydässä todella hyvää käytännön opetusta."
Fossiili

Nimi: Kari Koistinen
Kerho: ÅboBK

Paluu Muistelmat