Olavi Varoma - uranuurtaja

Tarinat henkilöistä ja peleistä

Olavi Varoma - uranuurtaja

ViestiKirjoittaja Fossiili » 26 Loka 2010, 14:36

Knoppi: Urheilun Pikku-Jättiläisessä on mainittu vain yksi bridgenpelaaja. Kuka?
Vastaus: Olavi Varoma, mutta ei bridgen vaan ampumaurheilun palstoilla.
Olavi Varoma (1908-2009) oli yksi Suomen ampumaurheilun ikoneista, mutta hänen merkityksensä myös Suomen bridgelle oli todella suuri. Vaikka Varoma itse ei ollut mikään bridgemestari, parhaimmillaan vain hyvän kerhopelaajan tasoa, hänen ansionsa bridgejournalistinina ja -kirjoittajana olivat poikkeuksellisen arvokkaat. Annetaanpa sanansija Varomalle itselleen; otteita haastattelusta 2.6.1996:
"Olen jo pikkupojasta alkaen pitänyt korttipeleistä. Isä, äiti ja äidinäiti opettivat meille skruuvia jo 1920-luvulla ollessani koulussa. Skruuvi oli siihen maailmanaikaan se oikea peli, kun bridgestä ei tiedetty mitään. Vielä sodan aikaan rintamalla pelasin skruuvia, mutta rauhan tultua huomasin lehdessä ilmoituksen, että Bridgeakatemiaan otetaan oppilaita. Akatemian johdossa oli Lorenzo Runeberg. Silloin innostuin bridgestä.
Olin osa-aikatyössä Helsingin Sanomien urheilutoimituksessa. Eljas Erkko, jonka tunsin hyvin, alkoi kehotella minua, että pidähän sinä lehdessä bridgepalstaa. Olin hieman epävarma ja sanoin, että kyllähän minä kirjoittaisin jos vain osaisin, mutta Erkko huitaisi estelyt syrjään ja sanoi, ettei se mikään konsti ole, kirjoitat vain siitä mitä tapahtuu. Niinpä sitten sain pidettäväkseni palstan, jossa muuten vakio-otsikkona, vinjettinä, oli bridgekäden kuva. Näin se alkoi.
Ollessaan Bridgeliiton puheenjohtaja Eljas Erkko totesi, että liitto tarvitsee suomenkielisen sihteerin. Hallitushan oli lähes yksinomaan ruotsinkielinen. Erkko ehdotti tehtävää minulle, ja eräässä vuosikokouksessa minut valittiinkin. En tosin ollut siinä tehtävässä kuin parisen vuotta, mutta silloin oli kiintoisaa seurata ihan näköalapaikalta, miten bridgeharrastus aivan räjähtämällä levisi maahan.
= = =
Erkko oli hyvin kiinnostunut bridgestä, mutta hän yleensä pelasi omissa herraseuroissaan. Erkolla oli muitakin harrastuksia kuten golf, johon hän oli aivan hurjan innostunut. Erkko oli myös ampumaurheilusta kiinnostunut ja v 1937 hän osallistui MM-kilpailujen yhteydessä järjestettyyn sanomalehtimiesten ampumakilpailuun.
= = =
HS:ssa ollessani sain Sveitsistä tilata englanninkielistä materiaalia, jossa oli enemmän jakoja ja sensellaista kuin varsinaisia uutisia. Tätä aineistoa käytin hyväksi palstallani. Hesari maksoi kaiken tämän materiaalin. Myös kotimaista materiaalia julkaistiin. Pelaajat saattoivat tulla kilpailun jälkeen minulle kertomaan, että sattui tällaista ja tällaista. Yksi innokkaita oli Heinz Guthwert. Pelasin kerran hänen kanssaan Handelsgilletissä ja olen sen oikeastaan jo unohtanut, mutta aina Heinzin tavatessani hän tulee minulle päivittelemään, että muistatkos vielä sitä peliä kun se oli niin lähellä se voitto, mutta sitten sinä munasit!
Ei minulla milloinkaan ollut materiaalista pulaa. Kävin itsekin seuraamassa kilpailuja ja kerran Tanskassakin PM-kisoissa. Kuitenkaan en ole enää pitkiin aikoihin käynyt seuraamassa kilpailuja. Jotain elävää on kadonnut kun vain nostellaan tarjouskortteja ja ollaan niin vakavia. Tuo äänettömyys on jotain sellaista, johon en ole tottunut.
Eljas Erkon tunsin jo pitkälti 1930-luvulta. Hän oli todella suuri päätoimittaja, mutta voin sanoa, että kyllä me olimme ystäviäkin. Me sinuttelimme hieman erikoiseen tapaan: sanoin häntä herra ministeriksi, mutta puhe muuten oli sinuttelua. Eljas Erkko oli miellyttävä herrasmies ja hän oli kuuluisa tavastaan suhtautua lämpimästi työntekijöihinsä. Aivan loppuun saakka hänellä riitti mielenkiintoa. Jos satuimme samaan hissiin, hän saattoi kysyä, että onko minulla mitään toivomuksia tai vaikeuksia, joissa tarvitsisin apua.
Kun Suomessa pidettiin bridgen suurkilpailuja kuten EM-1953 tai PM-1957, Eljas Erkko kävi näitä kisoja katsomassa.
Skoroupo oli erikoislaatuinen mies, mutta hän tuntui kotiutuneen Suomeen hyvin. Skoroupolla oli valtava ystäväpiiri ja lähes kaikki olivat bridgen harrastajia. Skoroupo järjesti kilpailuja eri paikkakunnilla, Helsingissä vallankin Palacessa. Niitä seuraamaan tuli aina paljon yleisöä. Skoroupo piti oikein hyvin kurin ja järjestyksen. Pidin häntä suuressa arvossa hänen bridgetietojensa ja järjestelykykynsä ja myös kielitaitonsa takia. Olin kyllä verrattain hyvä ystävä Skoroupon kanssa, mutta kovin läheisiksi emme tulleet.
= = =
Siitä alkaen kun niin kauan sitten opin bridgen, minua on miellyttänyt luonnollinen, ymmärrettävä tarjoaminen. Tarjouksesta pitäisi heti nähdä, mitä se pitää sisällään. Nykyinen huippupelaajien systeemitekniikka on niin monimutkaista, että suuri yleisö menettää mielenkiintonsa. Jos bridge halutaan suuren yleisön peliksi, on välttämätöntä, että tarjoaminen opetetaan luonnollisena. Vain tällä tavoin saadaan bridge myytyä suurelle yleisölle. Yksinkertainen tarjoussysteemi on bridgen tulevaisuuden a & o."

Olavi Varoman haastattelu oli SBL:n historian valmistelutyössä yksi mielenkiintoisimpia ja upeimpia hetkiä. Varoma, tuolloin lähes yhdeksänkymppinen, uhkui elämän energiaa. Hänen muistinsa oli erinomainen ja ajattelunsa terävää. Haastattelun päätteeksi Varoma lahjoitti SBL:lle valokuva-arkistonsa bridgestä. Näitä kuvia hyödynsin jo historiateoksessani, ja arkistoa Liitto varmaan säilyttää hyvässä tallessa - sen verran arvokas kokoelma on!
Vielä loppuanekdootti teräsvaari Varomasta: kun SBL:n historia oli tullut painosta. lähetin hänelle tietysti lämpimäiskappaleen omistuskirjoituksineen. Patriarkka Olavi kiitti lähettämällä minulle oman teoksensa Suomen ampumaurheilusta. Arvionaan SBL:n historiasta hän lausui persoonaansa hyvin sopivan kritiikin, että hyvä oli teos muuten, mutta tuo juttu Polin viinapullokilpailuista olisi saanut jäädä pois.....
Fossiili

Nimi: Kari Koistinen
Kerho: ÅboBK

Re: Olavi Varoma - uranuurtaja

ViestiKirjoittaja Fossiili » 27 Loka 2010, 16:52

Knopin täsmennys: Urheilun Pikku-Jättiläinen tuntee toki pari muutakin bridgenpelaajaa: 1) Porvoon kruununnimismies Bengt Sjöstedt v 1931 viuhahti 110 m aidat ME-aikaan (!), ja myöhempinä vuosinaan menestyi ihan siedettävästi myös bridgepöydässä. 2) Pikkuneiti Siv Davidson voitti pingiksessä nuorten SM:n, mutta enemmän mestaruuksia hän voitti bridgessä nimellä Pia Lindén!
Fossiili

Nimi: Kari Koistinen
Kerho: ÅboBK

Paluu Muistelmat