2 tason ehkäisyavausten jatko

2 tason ehkäisyavausten jatko

ViestiKirjoittaja ztv » 03 Syys 2010, 08:24

Sekä BBO:n että Acbl:n mallisysteemilaput (CC:t) kertovat:
vastausavaukseen 2D
2D 2H,2S,3C, forsing bid 3D non forcing
2D 2Nt feature

OKB:ssä on käytäntönä, että 2H,2S,3C ovat kilpailevia värejä alle avauksen ja vain 2NT kysyy. Mielestäni selvin vastaus 2Nt:en on /3C=HUono käsi HUono vväri/
/ 3D=HU HYvä väri /3H=HU HY/ 3S=HY HY/
/3NT= AKDx) (ogust)

Feature'ssa taas 3 avausväriä on heikko ja muut kaikki pitotyyppisiä inviittejä.
Samat lääkkeet ovat myös 2H ja 2S avausten jälkeen.

Miten on mielipiteet meillä?
Tapio Virtanen
tapio.hera@dnainternet.net
BBO:ssa ZTV
OKb:ssä Tapio
ztv

Nimi: Tapio Virtanen
Kerho: Lahden bk

Re: 2 tason ehkäisyavausten jatko

ViestiKirjoittaja Jari Boling » 03 Syys 2010, 09:25

Sekä
http://www.fifthchair.org/archive/annam/sayc01.htm#ronf
että
http://www.fifthchair.org/archive/annam/2-1.html#ronf
tiedostoista löytyy RONF, eli Raise Only Non-Forcing. Otsikoiden mukaan kyseessä on SAYC:in ja 2/1:n OKB-standardit. Eli kaikki muut paitsi korotukset ovat vaatimuksia heikon kakkosen jälkeen, ja tämä on myös mitä minä olettaisin ilman sopimusta. Ja se on mielestäni myös parempi kuin että uudet värit eivät ole vaatimuksia. Miten ihmeessä tehdään vahvalla kädellä ilman tukea, jos uusi väri ei ole vaatimus? Heikolla kädellä voidaan tyytyä pelaamaan avausväriä, tai jos kahdennetaan niin ehkä korjataan omaan väriin.

Mitä 2NT kyselyyn tulee niin normaalien heikkojen kakkosten jälkeen pidän eniten kun näytetään lyhyyksiä, myös 2D avauksen jälkeen. Jos 5-4 jakauma on sallittu avaajalle niin olen pelannut niin kerrotaan neljän kortin sivuvärejä. Asiaa kyseltiin vähän aikaa sitten BBF:ässä, ja Ogust oli kyllä aika suosittu.
Jari Boling

Nimi: Jari Böling
Kerho: Åbo BK

ViestiKirjoittaja Fossiili » 03 Syys 2010, 12:45

Vuosikymmenien ajan olen yrittänyt opettaa, että bridgessä tehdään ESTOavauksia. Ehkäisy on sitten enemmänkin medisiinan puolelle kuuluvaa... :) :)
Fossiili

Nimi: Kari Koistinen
Kerho: ÅboBK

ViestiKirjoittaja ztv » 03 Syys 2010, 22:30

hei Jari!
En oikeastaan puhunut OKB:n standardista. Puhuin siitä miten OKB:n turnajaisissa pelataan. En ole toistaiseksi tavannut ensimmäistä partneria joka kieltäytyisi pelaamasta 2NT ainoa vahva. Vain "2Nt ainoa vahva" ehdotuksia on tullut.
Toki siellä varmasti on niiden joukossa, joiden kanssa ei ole sovittu ,vaatimuksena pelaavia, mutta haloita niistä ei ole syntynyt.
Yritän vielä etsiä järjestelmän määrityksistä, mutta epäilen sieltäkin löytyvän sinun ratkaisusi.
Kiitos vain noista linkeistäsi . Täytyyhän niitä uskoa, vaikkei sisu periksi antaisikaan.

siis
2H pass 2S pas vaatimus : - 6 4 3 (H-ADJ10xx).

? 2S tarjoajalla 6 kortin S (Kdjxxx) ,1h, 4 ruudussa KJxx ja loput pisteet 2kortin ristissä (KD).
2S forcing johtaisi ilmeisesti 3D:n ja johtaisi ehkä hyvään tulokseen.

Jos pelaisit 2Nt ainoa vahva saisit ogustissa 3D huonohyvä ja saisit tarjota 3H.
2nt ilman ogustia johtaisi 3S (monen mielestä 2NT lähinnä kysyy lyhyyttä) ja joutuisit 4 herttaan vai passaisitko 3S:aan ?
Sitävastoin jos tarjoaisit 2S (nonforcing) saattaisi pd joko passata,
tarjota 2Nt ,3D tai 3S
Etiikkani mukaan hänellä voi olla xx, tai xxx padassa.

Olen minä tosin hieman kokeillut BBO pelejäkin eikä tässä ole sielläkään ollut epäselvyyksiä.
Tapio Virtanen
tapio.hera@dnainternet.net
BBO:ssa ZTV
OKb:ssä Tapio
ztv

Nimi: Tapio Virtanen
Kerho: Lahden bk

Paluu Tarjoaminen