Ilmaisukahdentajan jatkotarjoaminen

Ilmaisukahdentajan jatkotarjoaminen

ViestiKirjoittaja tero » 20 Joulu 2011, 23:11

SInulla on kädessäsi jotain tämän tapaista:
KJx
AQxx
Qxx
xxx

Tarjoussarja menee:

(1c) DBL (1d) 1H
(2c) ?

Jatkatko tarjoamista vai passaatko?
Henkilökohtaisessa kilpailussa partneri (lifemaster) moitti kun passasin, vaikka mielestäni olin jo tyhjentänyt käteni ja vastuu jatkosta pn partnerilla.
Myöhemmin illalla kibitsoin toista pöytää, jossa kahdentaja(suurmestari) tuki vielä partnerin herttaa. Voiko olla että tätä pelataan näin suomessa enemmänkin?

Itse haluaisin että tarjoaminen lupaa jotain lisää. Vaikkapa kuten Pavlicek käyttä omassa systeemissään:

Koodi: Valitse kaikki
Rebids by takeout doubler:
West  North   East  South
1 X   Double  Any   Suit   
Any   ?

Call          Meaning
Double        18+; no 4 card fit; optional
1 NT          18-20
New suit      18-21; 5+ cards; NF
Cue-bid*      20+; F; no rebid promised
Single raise  18-20 if voluntary to 3 level
              16-18 otherwise       
2 NT jump     20-22
2 NT nonjump  19-21
Jump cue*     splinter raise; slam try
Jump new suit what you can make
Jump raise    19-20 (good 18)
3 NT jump     better than 2 NT or 9 tricks

*Cue must be in opener’s suit (else natural).

Note: If partner bid freely (6-9 points) the ranges above would be 2 points less; except for a new suit, which still shows 18+ and then would be forcing.

http://www.rpbridge.net/7g19.htm#45

Tuossahan sanotaan että tässä paikassa tarjoaminen lupaisi 14-16.
Mitä mieltä muut ova`t? Kuinka suurella todennäköisyydellä suomalainen partneri on minun (ja Pavlicekin kanssa eri linjoilla, ja suomalaisen laiffin ja suurmestarin kanssa samalla aaltopituudella?
tero

Nimi: Tero Koivu
Kerho: Jyväskylän bk

Re: Ilmaisukahdentajan jatkotarjoaminen

ViestiKirjoittaja Jyrki_63 » 25 Joulu 2011, 15:47

Olisin samoilla linjoilla kanssasi, mutta en olekaan laiffi. Kilpailevassa sarjassa kannattaa hiukan joustaa siitä 16 pisteen vaatimuksesta, mutta ei mielestäni noin alas (12 pinnan 4333).

En sitten tiedä, miten Suomessa yleensä. Takavuosina sattui kerran Indyssä partneriksi pelaaja, jolla oli merkittävästi enemmän mestaripisteitä kuin minulla, ja joka oli sitä mieltä, että jopa sarjassa (1X)-Dbl-(pass)-1jotain-(pass) on minulla (ilmaisukahdentaja) kierrosvaatimus päällä! Passasin tietenkin, ja jakoa kibitsoinut vielä kokeneempi pelaaja totesi riitelyä kuunneltuaan minulle, että teoriassa niin kuin minä sanoin, mutta että minun pitäisi tietää, että juuri senkertainen partnerini pelaa näin. Hänellä oli noin 13 pinnaa (nimet jääkööt mainitsematta).

Toivottavasti joku joka pelasi jo 70-luvulla jaksaa kommentoida.
Jyrki_63

Nimi: Jyrki Lahtonen
Kerho: Turun BK

ViestiKirjoittaja piv » 31 Joulu 2011, 16:28

Minusta nykykäytäntö on se, että vapaaehtoisen tarjouksen jälkeen ilmaisukahdentaja kilpailee kahden tasolla neljän kortin tuella heikollakin kädellä. Tähän tietysti voi laittaa disclaimerin "Your mileage may vary"...

t. piv
piv

Nimi: Pekka Viitasalo
Kerho: Kirkkonummi

ViestiKirjoittaja juuso » 14 Helmi 2012, 15:54

Olen pivin linjoilla. Avainsana on vapaaehtoinen tarjous. Meillä on odotusarvoisesti 9-kortin fitti.
Tuen melkein kaikilla minimikäsillä. Esimerkkikädellä passaan, jos mustat kortit vaihtavat paikka ( tosin silloin en olisi ilmaisukahdentanutkaan)
terveisin juuso
juuso

Nimi: Juuso Leikola
Kerho: B-55

Paluu Tarjoaminen